I takt med en økende tilstedeværelse av monstre i populærkulturen, ser vi at deres bruk for å ramme inn, stigmatisere og demonisere 'den andre' også ser ut til å være i vekst. Samtidig øker den akademiske interessen for monstre. Tradisjonelt blir monstrøsitet forstått som en kategori som signalisere en overskridelse av en gitt orden; denne tilnærmingen har bidratt til å avmytologisere de insidøse karakteristikkene av (rasemessige, seksuelle, fysiske) 'andre' som monstrøse. Selv om dette arbeidet har vært nødvendig, har de utilsiktede konsekvensene redusert monstrøsitet til en ren (sosio-kulturell) konstruksjon av 'den andre': en dialektisk innsnevring som i realiteten frarøver monstrøsiteten dens reelle eksistens. 'Monstrous Ontologies: Politics, Ethics, Materiality' fremhever nødvendigheten av å utfordre disse monstrøse fremstillingene og deres perverse sosio-politiske effekter, samtidig som det hevdes at monstrøst ikke bare er en epistemologisk konstruksjon, men at det også har en ontologisk virkelighet.