I 'Civil Imagination' undersøker Ariella Aïsha Azoulay fotografiet som et mer enn bare et bilde; hun ser på det som en hendelse i en lengre sekvens av fotografiske øyeblikk. Azoulay utfordrer gjeldende definisjoner av både fotografi og politikk, og oppfordrer oss til å bruke bilder av politisk vold, som de fra det koloniale regimet i Palestina, for å forestille oss de politiske relasjonene som gjorde hvert enkelt fotografi mulig. Målet hennes er å hjelpe oss med å intervenere i disse relasjonene. På denne måten kan vi utvikle vår kapasitet for 'sivil fantasi' – en måte å se på oss selv som en aktiv del av bildet, snarere enn bare som tilskuere. Den nye utgaven inkluderer en diskusjon om de juridiske kampene for å gjenerobre bildene av den enslave Papa Renty, som oppbevares av Harvard University. Azoulay avviser fotografiets status som privat eiendom som opprettholdes av institusjoner som påstår eierskap over bilder ervervet med vold. Denne skarpe og alltid aktuelle boken hedrer kraftfulle intersubjektive relasjoner muliggjort av fotografi, relasjoner som overstiger begrensningene i imperialismen.