Da Susan Sontag først lanserte begrepet 'økologi av bilder', var det som en oppfordring til å være oppmerksom på det enorme overskuddet av bilder som truer vår evne til virkelig å se. I dag, midt i de dype bekymringene om en svekkende oppmerksomhetsøkonomi, er det økende fokus på de miljømessige kostnadene ved lagring og distribusjon av digitale bilder som konfronterer oss med en hastighet uten sidestykke. I kontrast til den forbrukbare hurtigheten som kreves av digitale medier, fremhever Peter Szendy arbeidet og tiden som kreves for at bilder skal utvikle seg og bli synlige. Dette nysgjerrige essayet tar oss med fra etterligning i dyreverdenen til historien om skyggen, fra Plinys fortelling om maleriets fødsel til Nabokovs sommerfugler, fra den første bruken av slow-motion i film til det første luftfotografiet. Peter Szendy får ros for sitt arbeid: 'Fra bok til bok, er Peter Szendy i ferd med å konstruere en av de mest enestående filosofiske verkene i vår tid.' - Laurent de Sutter, Focus vif. 'En forfatter med enestående sensitivitet og...'