Boken "Girl Online" utforsker det uuttalte kontraktforholdet på internett, der brukeren ofte blir brukt som et verktøy. Dette temaet strekker seg fra data- og personvern til aspekter ved hvordan kvinner forventes å konstruere sine digitale identiteter. Vloggere, bloggere og influensere inngår et slags risikabelt samarbeid: de får en plattform mot at de må kommersialisere seg selv, med fokus på ungdommelighet, tiltrekning og en fravær av ansvar. Dette skjer mens de skjuler det usynlige arbeidet som ligger bak deres online tilstedeværelse, som husarbeid, profesjonelt ansvar og emosjonelt arbeid, og de betaler med delinger av personlige erfaringer. Kan en "Girl Online" bruke disse plattformene til å ikke bare unnslippe undertrykkelse, men også som rom for overlevelse, kreativitet og motstand? Gjennom en gripende personlig beretning fra en kvinne som forhandler med (cyber)rommet mellom sine ulike identiteter som jente, mor, forfatter og kommersialisert online-persona, tar "Girl Online" leseren med på en reise gjennom mange internett-stiler, fra programmeringsspråk til blogger/dagbøker, fra tweets til lyriske prosa. Boken gir en unik innsikt i det komplekse forholdet mellom identitet og digital tilstedeværelse.