"Noise Uprising" tar leseren med inn i en tid preget av kulturell revolusjon og lyder som formet moderne musikk. Mellom utviklingen av elektrisk innspilling i 1925 og starten på den store depresjonen på tidlig 1930-tall, utviklet lydbildet av vår tid seg gjennom en serie ukjente innspillinger. I små, provisoriske studioer trådte hundrevis av anonyme musikere frem for å spille inn melodiene og rytmene fra urbane gater og dansegallerier. Musikkstilene og uttrykkene som ble festet på shellac-plater, spredte seg raskt over hele kloden. Blant disse finner vi Havanas son, Rios samba, New Orleans' jazz, Buenos Aires' tango, Sevillas flamenco, Cairos tarab, Johannesbergs marabi, Jakartas kroncong og Honolulu's hula. Resultatet ble det første storslåtte opprøret innen populærmusikk, som fungerte som lydsporet til avkoloniseringen. Boken gir en dyptgående utforskning av hvordan disse rytmene og melodiene ikke bare underholdt, men også bidro til sosiale og politiske endringer over hele verden.