I boken "Readings and Writings" utforsker Peter Wollen et bredt spekter av temaer knyttet til filmens kunst og teori, inkludert de ikoniske verkene til Hitchcock, Welles og Godard. Wollen dykker inn i estetikk, fotografiets rolle og filmteknologi, samt kunst og revolusjon i Russland og Mexico. Han undersøker avantgardebevegelser i både film og maleri, og knytter disse til dypere eksistensielle emner som hukommelse, drøm, sexualitet og selve skriveprosessen. Essaysene hans, som kombinerer akademisk dybde med litterær kreativitet, stiller viktige spørsmål rundt betydning og hvordan meninger skapes i dominerende kunstformer. Samtidig blottlegger de motstrategiene som kan brukes for å utfordre eller omfordele disse betydningene, særlig i konteksten av politisk og estetisk radikale alternativer. I et avsluttende perspektiv gir Wollen en oppsummering av politiske, intellektuelle og estetiske avant-garde-strømninger som har preget de femten årene teksten spenner over, og tilbyr innsikt i muligheter for opprørsk kunst i vår tid.