I sin nye bok, som kanskje er den mest presise fremstillingen av hans modne tanker, inntar Jean Baudrillard rollen som detektiv for å undersøke en forbrytelse han håper kan bli løst: 'mordet' på virkeligheten. Å oppklare denne forbrytelsen innebærer å avdekke de samfunns- og teknologiske prosessene som har gjort at virkeligheten ganske enkelt har forsvunnet under den dødelige lysglansen fra medienes 'reelle tid'. Men Baudrillard har ikke bare som hensikt å sørge over virkelighetens forsvinning, noe han nylig har beskrevet som 'den mest betydningsfulle hendelsen i moderne historie', eller bare å reflektere over paradoksene mellom virkelighet og illusjon, sannhet og dens masker. 'The Perfect Crime' er også en stor moralsk refleksjon: en dypgående undersøkelse av viktige aspekter ved det sosiale, politiske og kulturelle livet i de 'avanserte demokratiene' på (svært) slutten av det tjuende århundre. Der kritikere som McLuhan tidligere avdekket de fremmedgjørende konsekvensene av 'mediet', blottlegger Baudrillard de ødeleggende virkningene av en undertrykkende åpenhet på våre liv.