Hvem var Dmitri Shostakovich? Var han Sovietunionens offisielle komponist og en av revolusjonens sønner, eller en hemmelig dissident med en dyp forakt for det totalitære regimet? Kanskje begge deler? Siden publiseringen av påståtte memoarer etter hans død i 1979 har debatten om komponisten og hans musikk utviklet seg til den mest betente diskusjonen innen klassisk musikk. I sin bok "The New Shostakovich" argumenterer Ian MacDonald på en engasjert måte for dissidentperspektivet. Han påpeker at for å fullt ut forstå betydningen av Shostakovichs musikk, må man kjenne til de grusomme tidene han og hans kunstnerkolleger levde under sovjetisk kommunisme. Boken, som ble mye lest og ansett som en kritisk suksess på 1990-tallet, har nå blitt grundig revidert, omfattende korrigert og oppdatert med mye nytt materiale. Uansett hvilken side man støtter i debatten, gir "The New Shostakovich" leserne et perspektiv de ikke kan overse.