Vitenskapsteori for masterstudenter i barnehagelærerutdanningen
Produktbeskrivelse
Vitenskapsteori for masterstudenter i barnehagelærerutdanningen er en omfattende lærebok som gir en grundig innføring i sentrale vitenskapsteoretiske retninger som er relevante for studenter i barnehagelærerutdanningen. Boken utforsker åtte distinkte vitenskapsteoretiske perspektiver, inkludert positivisme, postpositivisme, sosialkonstruktivisme, kritisk realisme, pragmatisme, hermeneutikk, fenomenologi, posthumane og ny-materielle teorier, samt kunstbasert forskning. Hvert kapittel presenterer konkrete eksempler på forskning relatert til barn og barnehagen, knyttet til den spesifikke vitenskapsteoretiske retningen som behandles. Målet med boken er å gi studentene mulighet til å forstå sammenhengen mellom vitenskapsteori, metodologi og forskning, slik at de kan vurdere hvilke vitenskapsteoretiske retninger som er mest relevante for deres egne masteroppgaver og forskningsdesign. Avslutningsvis inneholder boka et kapittel om vitenskapens historie, noe som gir en bredere kontekst for de teoretiske perspektivene som diskuteres.