I det tidlige 20. århundre, har Saichi Sugimoto, en veteran fra den russisk-japanske krigen, kastet seg ut på et eventyr med en brennende lidenskap for overlevelse. Hans søken etter en skjult skatter i Hokkaidos ville natur blir snart en kamp mot tiden. Med seg har han bare et kryptisk kart og en Ainu-jente ved navn Asirpa, som vil hjelpe ham i jakten. Men farene luer overalt; hver morderisk leiesoldat, bande og skurk som har fått nys om skatten, er på sporet av dem. I denne utgaven av "Golden Kamuy" har Sugimoto, Asirpa og Shiraishi gjenforent seg og begir seg sørover mot Karafuto, med håp om å komme tilbake til Hokkaido. Likevel har tiden og de dramatiske hendelsene skapt en endring hos Asirpa, som nå ser på de Ainu-kampene fra en annen vinkel. Samtidig prøver løytnant Tsurumi å tyde koden skjult i tatoverte hudbiter, og sender en dobbelagent inn i Hijikatas gruppe. Men Hijikata er ingen amatør, og han inngår et smart spill med Tsurumi. Uansett hvem som til slutt vil seire, forblir én ting klart: det er kun Asirpa som besitter nøkkelen til å finne den Ainu-skatten.