Good Sweden, Bad Sweden: The Use and Abuse of Swedish Values in a Post-Truth World
Produktbeskrivelse
Boken "Good Sweden, Bad Sweden: The Use and Abuse of Swedish Values in a Post-Truth World" tar et kritisk blikk på hvordan Sverige blir fremstilt i en tid preget av desinformasjon. Når nyhetsmedier over hele verden rapporterer om 'no go-zoner', lovløshet og merkelapper som at Sverige 'forbyr julbelysning', vokser myten om 'Bad Sweden' – et narrativ utnyttet av populasjonspolitikkens aktører. Dette står i kontrast til den tradisjonelle oppfatningen av landet som 'Good Sweden', kjent for sine sosiale, økonomiske og kreative prestasjoner. Men hva er årsaken til denne skiftende oppfatningen? Hvem gagner seg på denne forvrengningen av Sveriges bilde? Boken dykker ned i emner som misvisende informasjon, hvordan nyheter sprer seg viralt, og effekten av negative nyheter, og avdekker hvordan bildet av Sverige ofte blir forvrengt og brukt som et redskap i en bredere kamp om verdier. Samtidig foreslår forfatteren Paul Rapacioli strategier for hvordan Sverige kan ta tilbake kontrollen over sitt rykte og gjenvinne sin plass i det internasjonale samfunnet.