Boken 'Vurdering i kroppsøving' av Kjell Evensen utforsker hvordan kroppsøving kan fremme en varig bevegelsesglede og en sunn livsstil. Med utgangspunkt i læreplanen for faget legges det vekt på elevenes mulighet til å utvikle både selvbilde og identitet, noe som viser at kroppsøving er et læringsfag, ikke bare et aktivitetsfag. Evensen presenterer teori, forskning og konkrete eksempler fra klasserommet for å avdekke de utfordringene og mulighetene lærere står overfor i vurderingsprosessen innen kroppsøving. Boken argumenterer for implementeringen av en formativ vurderingspraksis som ikke bare forbedrer elevenes læringsutbytte, men som også engasjerer dem aktivt i sin egen læringsprosess. I lys av Fagfornyelsen og den nye læreplanen LK2020 adresserer boken sentrale temaer som dybdelæring, egenvurdering, tester og innsats. Forskning indikerer at det er betydelige variasjoner i praksis og peker på behovet for utvikling av vurderingsmetodene i kroppsøvingsfaget. Målgruppen for boken inkluderer både studenter i kroppsøvingsfaget og lærere som underviser etter den reviderte læreplanen. Selv om innholdet er spesielt tilpasset undervisning på ungdomsskolen, har det også relevans for lærere i både barneskolen og videregående skole. Kjell Evensen bringer med seg mange års erfaring fra ungdomsskolen, hvor han underviser i kroppsøving, samfunnsfag og KRLE, samt en videreutdanning i kroppsøving og vurdering for læring.