«Life in the Folds», først utgitt på fransk i 1949, representerer en av de mest direkte utforskningene av ulike former for lidelse fra den belgiskfødte forfatteren og kunstneren Henri Michaux (1899-1984). I denne boken fungerer forfatterens aktivitet som et laboratorium for fantastiske og destruktive energier, der poeten presenterer sine metoder for å håndtere omgivelsene. De første to delene av verket byr på eksentriske elementer som Slapping Gun og Man Sling i seksjonen 'Freedom of Action', mens andre scenarioer krever defensive tiltak, inkludert 'Constellation of Jabs' og den viscerale 'Blow of Fatigue' i delen 'Apparitions'. Boken inneholder også en av Michauxs mer komplekse fantasifulle og antropologiske reiseberetninger, 'Portrait of the Meidosems', som gir et innblikk i måtene og manerene til en befolkning av vage, ektoplasmiske figurer - angste filamenter som strever for å eksistere, men aldri får lov til å hvile. Dette verket markerer et vendepunkt i Michauxs liv og i verden, der hans tidligere skildringer av visualisert psykologi.