Wasted Education av John D. Skrentny gir en presserende innsikt i Amerikas ensidige fokus på STEM-utdanning. I dagens samfunn er det et nærmest manisk fokus på STEM-fag (vitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk), ettersom teknologiselskaper spiller en dominerende rolle i landets økonomi og vekst, samtidig som de klager over en mangel på kvalifisert arbeidskraft innen disse feltene. Til tross for at enorme ressurser, inkludert milliarder av dollar, har blitt investert i å forme unge talenter for lukrative karrierer innen STEM, står vi nå overfor en betydelig arbeidsflukt. Så mange som 70% av STEM-kandidater velger å forlate sine fagfelt. Gjennom sin forskning avdekker sosiologen John D. Skrentny årsakene til dette problemet. Svaret han finner, er enkelt: STEM-jobbene svikter. Wasted Education avdekker hvordan arbeidsforholdene innen STEM-sektoren, preget av såkalte 'burn and churn'-ledelsespraksiser, usikkerhet i jobbsituasjonen, samt kontinuerlig opplæring for å håndtere en evig strøm av nye—ofte samfunnsskadelige—teknologier, fører til at talentfulle nyutdannede mister motivasjonen. Boken belyser også ekskluderingen av kvinner, personer med ulik etnisk bakgrunn og eldre arbeidere fra disse stillingene. Wasted Education peker på nødvendigheten av en grundig vurdering av nåværende praksiser hvis vi skal bevare håpet for fremtidige karrieremuligheter innen STEM.