I sin fjerde diktsamling, "Chariot", tar Timothy Donnelly med leseren på en reise mot en uendelig horisont av spørsmål som er både filosofiske og dypt forankret i menneskelig erfaring. I diktet som gir boken tittel, stiller han spørsmålet: "Hvordan kom vi hit?" – et spørsmål han går i dialog med gjennom referanser til den franske symbolisten Odilon Redon. Donnelly svarer: "Uklare svar, om det spiller noen rolle; det viktige er at vi forblir – svevende i mulig farge." Med en lignende sans for refleksjon som i tidligere samlinger, som "The Problem of the Many" og den Kingsley Tufts-prisbelønte "The Cloud Corporation", utdyper "Chariot" Donnellys undersøkelser av kunstneriske historier, fra Jean Cocteau til The Cocteau Twins. Samlingen feirer kraften i poetisk fantasi til å transportere oss til nye soner av mening og tekstuell lykke. "Chariot" markerer også et spennende formskifte for Donnelly, som begrenser disse nye diktene til tjue linjer hver. Å lese boken er som å se gjennom et mange-rutet, fremadskuende vindu, som refrakterer og reflekterer, og lar alt lyset slippe inn.