Det finnes knapt et mer ikonisk bilde fra nett-TV på midten av 1980-tallet enn Sonny Crockett og Ricardo Tubbs som suser nedover Biscayne Boulevard i Crocketts stilige svarte Ferrari i Miami Vice. Med et enestående budsjett på 1,3 millioner dollar per episode og eksekutiv produsent Michael Mann ved roret, brakte Miami Vice filmatiske produksjonsverdier til primetid og redefinerte sjangeren for politidramatikk på TV. I sin bok argumenterer forfatteren Steven Sanders for at showets temaer, fortellinger, visuelle realiseringer og lyddesign skapte en ny standard for krim-TV, dypt forankret i klassisk film noir og neo-noir. I kapittel 1 skildrer Sanders den sosiale, politiske og kulturelle bakgrunnen som førte til at Anthony Yerkovich, skaperen av Miami Vice, og Mann valgte å bruke Miami og strendene ikke bare som bakgrunn, men som en karakter i seg selv. I tillegg til de visuelle aspektene identifiserer Sanders temaer som tvetydighet, fremmedgjøring, personlig identitet og ironi som etter hvert kom til å definere det unike TV-universet.