Boken 'The Outer Limits' gir en grundig gjennomgang og kritikk av en sentral og forstyrrende kraft innen tidlig science-fiction fjernsynsprogrammering. Joanne Morreale belyser hvordan 'The Outer Limits' (ABC 1963–65) skiller seg ut fra de typiske programmene som ble sendt på 1960-tallet. Gjennom sin analyse viser Morreale hvordan serien kaster lys over endringene i TV-industrien, der manusforfattere begynte å vende seg mot sjangerlitteratur—i dette tilfellet en hybrid av science fiction og skrekk—for å gi en underforstått samfunnskommentar. Serien illustrerer spenningen mellom nettverkene, som ønsket mainstream underholdning, og de uavhengige manusforfatterne og produsentene, Leslie Stevens og Joseph Stefano, som ønsket å bruke mediet til å utfordre seerne. Gjennom fem kapitler argumenterer 'The Outer Limits' for hvordan serien anvender gotisk melodrama og science fiction-elementer, unike visuelle trekk, samt kreativ tilpasning av kulturelle kilder for å utforske forholdet mellom mennesker og teknologi. Dette er en tilnærming som fortsatt påvirker dagens debatt i lignende programmer.