Boken "Music and Cinema" samler fremstående akademikere fra musikkvitenskap, musikkteori, filmstudier og kulturstudier for å belyse musikkens betydning i den filmatiske konstruksjonen av ideologier. Gjennom 15 innsiktsfulle essays undersøker forfatterne hvordan musikk spiller en sentral rolle i filmens narrativer og hvordan den bidrar til å forme kulturelle oppfatninger. Bidragene inkluderer blant annet 'Songlines: Alternative Journeys in Contemporary European Cinema' av Wendy Everett, som utforsker alternative fortellinger i europeisk kino, og 'Strategies of Remembrance: Music and History in the New German Cinema' av Caryl Flinn, som analyserer forholdet mellom musikk og historiske gjenspeilinger i tysk film. Lucy Fischer tar for seg 'Designing Women: Art Deco, the Musical, and the Female Body', der hun diskuterer hvordan kunst og musikk skaper kvinnebilder i musikkteater. Krin Gabbard leverer et blikk på jazzens historie i sin essay 'Kansas City Dreamin': Robert Altman's Jazz History Lesson', mens Kathryn Kalinak dykker ned i tematikk rundt kjønn og rase i 'Disciplining Josephine Baker: Gender, Race, and the Limits of Disciplinarity'. Avslutningsvis tar Murray Pomerance for seg musikkens rolle i Alfred Hitchcocks klassiker 'The Man Who Knew Too Much' i essayet 'Finding Release: Storm Clouds and The Man Who Knew Too Much'. Med en variert samling av perspektiver gir "Music and Cinema" en dypere forståelse av samspillet mellom musikk og film.