I "Indigenous Ecocinema" introduserer Monani begrepene d-ecocinema og d-ecocinema-kritikk, og utvider dermed perspektivet innen økocinema-studier. Boken fremhever ikke bare et blomstrende arkiv av urfolks kino, men argumenterer også for en metodologisk tilnærming som setter urfolks intellektuelle stemmer i sentrum av hvordan vi teoretiserer dette arkivet. Gjennom en casestudie som fokuserer på Canada, med særlig vekt på arbeidet som stammer fra imagineNATIVE Film + Media Arts Festival i Toronto – en nasjonalt og internasjonalt anerkjent hub innen urfolks kinenettverk – gir boken verdifull innsikt i både pan-urfolk og nasjon-spesifikke kontekster for urfolks økocinema. Dette fengslende verket er den første boklengde utforskningen som fremhever de miljømessige dimensjonene ved film laget av urfolk, inkludert en spesielt fascinerende diskusjon om hvordan urfolks kinas økologiske sammenhenger er en avgjørende og komplementær del av dens dekoloniale agenda.