På slutten av 1800-tallet oppnådde det besjedne plakatet, som var et raskt og effektivt verktøy for å spre nyheter eller reklamere for varer, status som en respektert kunstform i Frankrike. 'Kunstplakaten' ble til i skjæringspunktet mellom nye estetiske bevegelser, teknologiske fremskritt og samfunnsendringer. Dyktige kunstnere ble lokket bort fra sine lofty plattformer for å delta i de praktiske kunstene, påvirket av den egalitære ånden i Arts and Crafts-bevegelsen. Kunstneren Jules Cheret, kjent som 'Faren til den moderne plakaten', perfeksjonerte en trykkmetode som ga høykvalitets trykk med store, fargemette bilder. Den fremvoksende middelklassen ble en perfekt målgruppe for forbruket av nyproduserte varer, skjønnlitterære publikasjoner, teaterforestillinger og fritidsaktiviteter. Et hav av vakre bilder tilføyde en joie de vivre til hverdagen, og innførte en periode i fransk liv som nå kalles Belle Epoque. Selv om disse plakatene først var ment å være kortvarige, har de blitt samlet og kontinuerlig gjenutgitt gjennom de påfølgende tiårene.