Why Garden in Schools? av Lexi (Independent researcher UK) Earl, Pat (University of Nottingham UK) Thomson
Produktbeskrivelse
Boken 'Why Garden in Schools?' tar for seg den komplekse historien bak hagebevegelsen i skolen og utforsker hvorfor det er viktig å etablere hager i utdanningsinstitusjoner. Forfatterne tilbyr praktiske retningslinjer for lærere som ønsker å integrere hagearbeid i undervisningen. Den økende interessen for skolehager er nært knyttet til bekymringer om barnas helse, deres kunnskap om mat, mangel på utendørs lek og forhold til naturen. Boken advarer mot enkle løsninger og understreker kompleksiteten ved hagearbeid i skolen. Dette er den første kritiske tilnærmingen som tar for seg de motstridende oppfatningene om skolehager og stiller spørsmålet: 'Hvilket problem løser egentlig skolehager?' Ved å undersøke den pedagogiske teorien som omhandler hagearbeid, dykker boka også ned i moderne forskning på hager, med fokus på sentrale spørsmål som: 'Hva fungerer godt i skolehager?' Gjennom case-studier fra en skole som etablerer en hage, gir boken verdifulle innsikter i dette viktige emnet.