I boken "Are Theories of Learning Necessary" utforskes det hvordan grunnleggende antagelser, som er essensielle for enhver vitenskapelig aktivitet, ofte betegnes som teorier. Forfatteren tar opp ideen om at naturen er ordnet, snarere enn kaotisk, som et eksempel på slike antagelser. Videre presenteres det hvordan visse utsagn klassifiseres som teorier, simpelthen fordi de enda ikke har blitt bekreftet som fakta. En forsker kan på forhånd gjette resultatene av et eksperiment, og både prediksjonen og den etterfølgende resultatbeskrivelsen kan bruke identiske termer, men med forskjellig grad av sikkerhet. Boken bemerker at ingen empiriske utsagn er helt frie for teoretiske aspekter, siden bevis aldri er fullstendige, og at forutsigelser sjelden gjøres uten et visst grunnlag av tilgjengelige bevis. I denne konteksten utvides begrepet 'teori' til å omfatte enhver forklaring på observerte fakta som refererer til hendelser som skjer et annet sted, på et annet observasjonsnivå, beskrevet med andre termer og målt i forskjellige dimensjoner. Gjennom denne analysen legges det til rette for forskning som er utviklet i henhold til teoretiske rammer.