Den andre utgaven av "Qualitative Research" møter det økende behovet i doktorgradsprogrammer i ministeriet for en lærebok som veileder studenter i deltakende aksjonsforskning, prosjektdokumenter og avhandlinger som gjenspeiler de nyeste trendene innen praktisk teologi. Akkrediteringsstandardene fra Kommisjonen for akkreditering av teologiske skoler fastslår at "Doktorgradsprogrammet i ministeriet er en avansert, profesjonelt orientert grad som forbereder personer mer dyptgående for religiøst lederskap i menigheter og andre settinger." Standard 5.3 fremhever at "Doktorgradsprogrammet i ministeriet har klart definerte studentlæringsutbytter som er i samsvar med skolens misjon og ressurser og adresserer følgende fire områder: (a) avansert teologisk integrering som hjelper kandidater til å effektivt engasjere seg i sin kulturelle kontekst med teologisk innsikt og kritisk tenkning; (b) grundig kontekstadekompetanse som gir kandidater evnen til å identifisere og formulere relevante spørsmål.