Vi lever i den rikeste og mest forsvarte verden i historien, men likevel opplever vi en følelse av usikkerhet. Hva kan kristen teologi bidra med for å forstå dette problemet i en sekulær verden? I "Security After Christendom" kombineres praktiske eksempler, samfunnsvitenskapelig forskning og en økumenisk tilnærming til politisk teologi for å besvare disse spørsmålene. Forfatteren argumenterer for at kristendommens oppløsning representerer et pluralistisk fenomen av tenkte sikkerhetssamfunn både øst og vest, hvor konsekvensene fortsatt preger dagens globale politikk, som for eksempel i lys av Russlands krig i Ukraina. Mens forestillinger om en ny kristendom beskrives som avgudsdyrkelse og illusjoner, er de sekulære forestillingene om nasjonal sikkerhet og et liberalt internasjonalt ordenssystem både destruktive og ustabile. Sann sikkerhet, som inkluderer radikal inkludering, ikke-voldelig beskyttelse og rikelig forsyning, er et eskatologisk fenomen som ble innstiftet av Kristus. Boken utfordrer synet på sikkerhet som må finnes i troverdig regjering eller en eksklusiv kirke-som-polis-tilnærming.