Denne boken er det første verk på over seksti år som avdekker nytt, originalt materiale om Sarahas skatt av spontane sanger (Dohakosa). Saraha, en indisk buddhistisk mester, sier at for å oppnå frigjøring og forstå den sanne naturen av virkeligheten, må vi gi slipp på alle konseptuelle vurderinger av virkeligheten, ettersom ingen modell har vist seg å tåle kritisk analyse. Sarahas spontane sanger, eller dohas, representerer den buddhistiske kunsten å uttrykke det uuttalelige. Den viktigste samlingen av Sarahas sanger er Dohakosagiti, bedre kjent i Tibet som Sangene for Folket. Den tibetanske mahamudra-tradisjonen, spesielt innen Kagy-skolen, har gjort mest for å bevare arven etter Sarahas instrukser helt fram til våre dager. I tillegg er Saraha også ofte siteret i indiske kilder fra rundt det ellevende århundre, og én kommentar forfattet av den nyariske lærde Advayavajra står fortsatt som et vitnesbyrd om hans betydning.