I 1980 debuterte den første motorsykkelen som kunne kalles en Bagger. Den nye rammen hadde en lengre struktur, og motoren samt girkassen var montert på gummifester for bedre støtdemping. De første Baggers hadde Shovel-motorer, etterfulgt av Evo-motorer, men ingen refererte til dem som Performance Baggers. Derimot kom Twin Cam-motorene, som definitivt var raskere, men begrepet Performance Bagger ble først populært med introduksjonen av M8-motoren. Denne boka gir et grundig innblikk i de nye M8 Baggers, samt de tidligere Twin Cams. Den inkluderer intervjuer med folk som Rick Ward og Bert Baker—aeromotorbyggere som dedikerte livet sitt til å oppnå høyere hestekrefter og forbedre drivlinjen. For råd om bremser og oppheng, deler eksperter fra Beringer og Ohlins sin kunnskap. I tillegg til tekniske detaljer og ekspertuttalelser, er boka fylt med bilder og historier om ekte Performance Baggers eid av vanlige motorsykkelførere – både Road Glide og Street Glide. Hver av disse historiene dekker erfaringene og utfordringene de har møtt, og gir leseren et unikt innblikk i Bagger-kulturen.