Whitney Chadwicks anerkjente studie utfordrer forutsetningen om at store kvinnelige kunstnere er unntak fra regelen, som har 'overtrådt' sitt kjønn for å produsere betydelige kunstverk. Mens hun anerkjenner mange kvinner som har bidratt til visuell kultur siden middelalderen, en innsats som ofte har blitt oversett, utgjør Chadwicks oversikt langt mer enn en alternativ kanon av kvinnelige kunstnere: Den re-evaluerer selve verkene og hvordan disse har blitt oppfattet som marginale, ofte med direkte referanser til kjønn. I diskusjonen av feminisme og dens innflytelse på denne nyvurderingen, adresserer forfatteren også nært beslektede temaer som etnisitet, klasse og seksualitet. Med et nytt forord og epilog fra en spennende ny autoritet innen historien om kvinnelige kunstnere, fortsetter denne reviderte utgaven prosjektet med å kartlegge utviklingen av feministisk kunsthistorie og pedagogikk de siste årene. Boken avdekker hvordan kunstnere har reagert på nye strategier innen feminismen som er relevante for vår tid.