Kan vi skrive inn kvinners forfatterroller i historien om industriell kino i Sør-Asia? Hvordan kan vi forstå kvinners kreative myndighet og tilgang til filmbransjens infrastruktur i denne postkoloniale regionen? Esha Niyogi De trekker på sjeldne arkiv- og muntlige kilder for å utforske disse spørsmålene fra et unikt komparativt perspektiv. Hun dykker inn i eksempler på kvinner som har hatt innflytelsesrike roller som stjerner, regissører og produsenter innen filmindustrene i India, Pakistan og Bangladesh. De analyserer film-tropene for å undersøke hvordan kvinner som regissører og filmgründere hevder kreativ kontroll innen rammene av anti-kolonial nasjonalisme og global kapitalisme. Regionens fiktive kinoer har blitt scener for postkolonialisme, hvor koloniale og lokale hierarkier smelter sammen i nye imperialistiske dannelser. Des analyse viser hvordan de kjønnsrelaterte skjæringspunktene av ulikhet og mulighet former kvinners fiksjonsfilmproduksjon, samtidig som den belyser virkningen av statlige og markedsdannelser.