Working with Theories of Refusal and Decolonization in Higher Education
Produktbeskrivelse
Denne boken utforsker hvordan avvisning kan fungere som en meningsfull politisk etikk innen høyere utdanning. Gjennom en rekke kapitler blir leseren introdusert til etikk, epistemologi, politikk og følelser knyttet til avvisningen av den koloniale universitetsmodellen. Forfatterne reflekterer over hvilke implikasjoner avvisning har for dekoloniseringen av høyere utdanning på tvers av internasjonale kontekster. Avvisning representerer en politisk etos og praksis som benekter, motsetter seg, omformulerer og omdirigerer koloniale og neoliberale logikker, samtidig som den fremmer mangfoldige suvereniteter og livsverdener. I motsetning til motstand, som ofte kan forsterke maktforholdet mellom koloniserte og koloniserende, avbryter avvisning de etablerte maktstrukturene. Det er en handling som benekter legitimiteten til makt over de undertrykte, og omformer spillereglene. Denne samlingen av tekster tar for seg avvisning som en kritisk komponent i å utfordre og omdefinere høyere utdannings landskap.