Prisen på et produkt eller en tjeneste er en avgjørende del av markedsføringsmiksen. Prisen påvirker etterspørselen etter produktet, og har direkte innvirkning på selskapets inntekter og fortjeneste. I tillegg fungerer priser som signaler for produktkvalitet og verdi, kunders selvbilde, samt selgerens prisstrategier. Denne boken kombinerer teori, praktiske anvendelser og analytiske metoder og gir både studenter og fagfolk de nødvendige verktøyene for å ta lønnsomme priskapsler i forskjellige virkelige kontekster—både nåværende og fremvoksende. De teoretiske grunnlagene for prisbeslutninger hentes fra mikroøkonomi, psykologi og atferdsbeslutningsteorier. Velfunderte økonomiske prinsipper, sammen med tilgjengelige data og analyser, gjør det mulig for bedrifter å skreddersy priser basert på kundenes betalingsvillighet, mengden som kjøpes, tidspunktet for kjøp og hvor presserende det er, samt ved å tilby produkt- og tjenestepakker. I tillegg belyses pris- og kampanjestrategier vurdert ut fra forbrukerpsykologi og de beslutningsreglene forbrukerne benytter.