I denne banebrytende boken, som er den første i serien 'Inkluderende utdanning for elever med nedsatt funksjonsevne', tar Michael L. Wehmeyer og Jennifer A. Kurth for seg sentrale og definerende spørsmål innen feltet spesial- og inkluderende utdanning. De undersøker hvem vi underviser, hva vi underviser i, og hvor vi gjør det, samt hva som faktisk fungerer i inkluderende utdanningspraksis og hvilken vei inkluderende utdanning bør ta fremover. Forfatterne argumenterer for at forståelsen av funksjonsnedsettelse de siste femti årene har vært preget av en oppfatning av elever som ute av stand til å lære, noe de mener må endres. De fremmer en sterkere forståelse av at elever med funksjonsnedsettelse kan oppnå suksess og leve opp til høye forventninger, og at lærere har den nødvendige kunnskapen og ferdighetene for å bidra til dette. Fra et perspektiv som baserer seg på styrker, fremhever forfatterne at funksjonsnedsettelse er en del av, og ikke adskilt fra, typisk menneskelig funksjon. Gjennom denne linse beskriver Wehmeyer og Kurth effektive praksiser som kan veilede undervisning i inkluderende miljøer – praksiser som begynner med en vurdering av hver elevs styrker og evner, snarere enn å starte fra deres begrensninger.