De nåværende "kulturkrigene" har omformet politikken rundt litteraturundervisning på videregående skole. Utfordringer fra både venstre og høyre, i form av språklige eller tematiske spørsmål, potensielt støtende innhold eller forfattere som har blitt 'kansellert', fører til at skolebibliotekene raskt reduseres. For mange lærere har valget av hvilke bøker som skal inkluderes i læreplanene blitt en vanskelig oppgave med politiske, profesjonelle og etiske implikasjoner. I boken "Literature and the New Culture Wars" argumenterer Deborah Appleman for en ny anerkjennelse av den intellektuelle og følelsesmessige verdien som litteratur kan bringe, og legger frem metoder for å fortsette undervisning av problematiske tekster uten å skade. I stedet for å utestenge omstridte tekster fra klasserommene, mener hun at vi bør konfrontere og undervise om kontroversene de reiser. Hennes bok er et tidsriktig og velformulert argument for en nyansert tilnærming til hvilke litterære verk som fortsatt fortjener å bli lest, undervist og diskutert.