I boken 'Online by Choice' tar Stephanie Moore og Michael Barbour et grundig oppgjør med myten om at nettbasert undervisning er hovedårsaken til læringstap under pandemien. Tvert imot, argumenterer de for at nettundervisning er en verdifull ressurs som kan styrke tradisjonell klasseromsundervisning og forberede skoler på å håndtere fremtidige nedstengninger. Forfatterne fremhever at nettbasert læring bidrar til en robust, fleksibel og motstandsdyktig læringsplattform, som er essensiell for et helhetlig økosystem av pedagogiske metoder, inkludert ansikt-til-ansikt og blandet undervisning. De gjør det klart at å velge nettbasert undervisning er en strategisk beslutning som krever nøye planlegging og mange avgjørelser, forskjellig fra det hastige skiftet til fjernundervisning som ble nødvendig under kriser. Boken gir uvurderlig veiledning og verktøy for lærere og skoleledere i deres arbeid med å velge, designe og implementere effektive nettundervisningsløsninger, inkludert nødvendige tilpasninger for å sikre at undervisningsbehovene er i samsvar med infrastrukturen på skole- eller distriktsnivå.