I "Republic of Spin" presenterer den anerkjente presidenthistorikeren David Greenberg en levende historie som strekker seg over mer enn et århundre med politikk. Boken utforsker hvordan kommunikasjonsstrategiene i Det hvite hus har utviklet seg, fra Teddy Roosevelt til Barack Obama. Gjennom en engasjerende og oppsiktsvekkende fortelling får leseren et unik innblikk i de bak kulissene teknikkene som skaper og former politiske bilder og budskap. Vi blir kjent med Woodrow Wilson, som innkalte til den første pressekonferansen i Det hvite hus, Franklin Roosevelt, som diskuterte strategier med sine private meningsmålere, Ronald Reagan’s medarbeidere som utformet hans korte TV-uttalelser, og George W. Bush som iscenesatte sin berømte "Mission Accomplished" foto-op. I tillegg får vi møte de visionære personene bak scenen som banet vei for nye metoder for å måle offentlig mening og utnytte mediene, inkludert George Cortelyou, den effektiv presseansvarlige for TR, reklamespesialisten Bruce Barton fra 1920-tallet, og Robert Montgomery, Dwight Eisenhowers dyktige TV-rådgiver. Greenberg går også i dybden på de viktigste spin-ekspertene fra vår tid, fra Roger Ailes til David Axelrod, og undersøker hvordan deres arbeid har påvirket det politiske landskapet.