Finland sjokkerte verden da landets 15-åringer oppnådde de høyeste karakterene i den første Programme for International Student Assessment (PISA), en rekke tester som vurderer kritisk tenkning innen matematikk, naturfag og lesing. Dette fant sted i 2001, men den lille nordiske nasjonen fortsetter fortsatt å imponere. Hvordan er det mulig at finsk utdanning, med sine korte skoledager, lette lekser og lite standardisert testing, klarer å produsere elever som oppnår PISA-resultater som matcher de høytytende og stressede ungdommene i Asia? Da Timothy D. Walker begynte å undervise femteklassinger ved en offentlig skole i Helsinki, startet han en jakt på hemmelighetene bak suksessen til finske skoler. Walker har allerede skrevet om flere av disse oppdagelsene, og hans artikkel i Atlantic om temaet har blitt delt mer enn 500 000 ganger. I denne boken samler han alt han har lært og avslører hvordan lærere kan implementere disse enkle praksisene, som integreres sømløst med utdanningsstandardene.