I denne banebrytende boken utforsker professor Jean Piaget en rekke undersøkelser han og et team av medarbeidere gjennomførte om hvordan barn utvikler forståelse av tall. Ved å stille åpne spørsmål klarte de å samle verdifulle utsagn fra barn angående handlingene de ble bedt om å utføre med eksperimentelle objekter. Forskerne startet med hypotesen om at konstruksjonen av tall går hånd i hånd med utviklingen av logikk. Målet deres var å diagnostisere utviklende tallrelaterte evner som er grunnleggende, og som går utover de ferdighetene som er involvert i telling og rutinearbeid med tall på barneskolen. Boken undersøker de essensielle egenskapene til tallsystemet og de underliggende antagelsene voksne gjør om hvordan tall oppfører seg. De første eksperimentene fokuserte på barnets evne til å forstå konseptene bevaring av kvantitet og bevaring av tall. Disse undersøkelser førte til videre studier av evnen til å koordinere tilsvarende mengder samt en analyse av både kardinal- og ordinalaspekter ved tall.