Boken "Adventurers" av David Howarth utforsker de usannsynlige opprinnelsene til East India Company, som var den største kommersielle virksomheten i britisk historie. Mange kjenner kanskje ikke til at dens røtter stammer fra Tudor-perioden, der rivaliseringen med den overlegne nederlandske handelen ga opphav til nye muligheter. Denne tiden førte til en revolusjon i handel, der ambisiøse kjøpmenn begynte å lete etter nye investeringsmuligheter, inkludert risikable foretak i utlandet. For disse 'eventyrerne' var East India Company den mest lukrative satsingen. Gjennom en rekke historier og interessante detaljer, gir Howarth leseren et innblikk i selskapets forretningsmetoder — fra de lekkende skipsdekkene og de beskjedne sjøfarerne i selskapets tidlige, turbulente dager, til den store kommersielle suksessen som fulgte. Mens selskapets forsøk på å etablere seg i Japan endte med skuffelse, ble det sådd frøene til fremtidig suksess i India, og la grunnlaget for det som senere skulle bli det britiske Raj. Howarth benytter et vell av kilder for å illustrere hvordan konkurranse fra europeiske makter var avgjørende for utviklingen av denne historiske virksomheten.