I denne tankevekkende og nøye argumenterte boken utforsker Ellen Handler Spitz tre sentrale psykoanalytiske tilnærminger til kunst. Den første tilnærmingen tar for seg forholdet mellom en kunstners liv og verk. Den andre fokuserer på selve kunstverket, mens den tredje omhandler de komplekse relasjonene mellom kunstverket og dets publikum eller betraktere. For å illustrere sine teoretiske diskusjoner, trekker Spitz på en rekke kunstformer, inkludert maleri, skulptur, litteratur, musikk og dans. Denne boken er uunnværlig for alle som interesserer seg for den psykoanalytiske studien av kunst, og den bør ikke overses av dem som bryr seg om kunstens psykoanalyse. Både Aaron H. Esman, M.D. fra Journal of the American Psychoanalytic Association, og Shehira Davezac fra Hospital and Community Psychiatry, beskriver boken som fascinerende og anbefaler den til alle som ønsker å utforske kunstverk som uttrykk for menneskets sinn og hjerte. Anbefalt for alle som verdsetter analysens mange anvendelser innen kunst.