Bøkene 'Kirsebærhagen', 'Måken', 'Onkel Vanya', 'Tre søstre' og flere av Anton Tsjekhov har siden slutten av det 19. århundre blitt hyldet av publikum og lesere. I denne velskrevne og innsiktsfulle boken undersøker den anerkjente kritikeren Richard Gilman hvorfor Tsjekhovs verk har en vedvarende tiltrekningskraft. Gilman analysere hver av Tsjekhovs langspill, og viser hvordan de står i forhold til hverandre, til Tsjekhovs noveller, og til hans liv. Han plasserer også stykkene i konteksten av russisk og europeisk dramatikk, samt den større kulturen i perioden. Gjennom biografiske narrativer, tekstkommentarer og en diskusjon om scenekunst og dramaturgi, utforsker Gilman hvordan Tsjekhov påvirker publikum, hvordan scenen rammer inn handlingen, og tar opp spørsmål om sjanger og tidsstrukturering. Mens tidligere kritikere har sett på Tsjekhov som en utelukkende sosial dramatiker eller som en observatør av livets mindre aspekter, hevder Gilman at hans verk bærer en dypere betydning.