«Forbidden Music» er en banebrytende studie av jødiske komponister og musikere som ble utestengt av det tredje riket og de vidtrekkende konsekvensene dette fikk for musikken globalt. Med nasjonalsosialismens ankomst til Tyskland i 1933, var jøder sentrale innen musikk, mer enn i nesten noen annen sektor, og dette gjorde musikk til en viktig kulturell front i nazistenes kamp for en tysk identitet. Boken tar for seg de jødiske komponistene og musikerne som ble forbudt av det tredje riket, samt de påfølgende konsekvensene for musikk gjennom resten av det 20. århundre. Siden jødiske musikere og komponister i 1933 utgjorde de viktigste formidlerne av Tysklands historiske tradisjoner og idealer, ble isolasjonen, eksilen og forfølgelsen av jødiske musikere av nazistene en handling av musikalsk selvskading. Michael Haas analyserer den faktiske bidraget fra jødiske komponister i Tyskland og Østerrike før 1933, deres stadig mer usikre posisjon i det nazistiske Europa, samt deres tvungne emigrasjon før og under krigen, inkludert de ambivalente forholdene de hadde.