Dette er den første betydelige utforskningen av verkene til den amerikanske abstrakte maleren og akvarellisten Suzan Frecon (f. 1941), som har fått kritikerros for sin sensitive håndtering av farge, form og tekstur, samt for den filosofiske dybden i kunsten hennes. Ved å begrense seg til non-representative former, jordnære farger, og i tilfellet med akvarellene, "funnete" biter av papir, oppnår Frecon en enestående følelse av balanse og åpenhet i arbeidet sitt. Boken inneholder ti oljemalerier og tretti akvareller fra slutten av 1990-tallet til 2007. Form, farge, belysning hyller unikheten i Frecons malekunst og beskriver hvordan verkene hennes skiller seg ut i historien om abstrakt maleri. Forfatterne gir en grundig beskrivelse av hvordan hennes kunstneriske prosess og materialer er en integrert del av hennes fokus og estetikk. Inkludert er et essay som avdekker de 'etiske' aspektene ved hennes estetikk – et argument for abstraksjon og en oppmerksomhet mot sannheten som ikke er adskilt fra samfunnsmessige forhold.