«Fragments of Totality» presenterer en ny historie om futurismen og dens komplekse ideologiske ambisjoner, med et særlig fokus på skulptureksperimentering. Som den første omfattende avantgarden på 1900-tallet, søkte italiensk futurisme å integrere det moderne livet med alle tenkelige estetiske medier. Skulpturens distanserte materialitet tilbød et unikt prøveområde for ønsket om å forene kunst og eksistens. Teorien og praksisen rundt skulpturer gir en essens av futurismens bredere mål og frustrasjoner: viljen til å mekanisere, fanget i håndverkets tradisjon; friheten av flygning, tynges av masse og tyngdekraft; den lyriske oppstanden av form, justert av designets krav; og drømmen om totalitet, delt opp av fragmentets tilfeldigheter. Med fokus på avantgardeskulptur i Italia og andre europeiske land mellom verdenskrigene, utfordrer «Fragments of Totality» våre oppfatninger og gir en ny forståelse av futurismen og dens problematiske ideologiske ambisjoner, samtidig som den belyser ofte oversette verk av fremtredende kunstnere som Giacomo Balla og Enrico.