Boken "From Still Life to the Screen" tar leseren med på en fascinerende utforskning av trykkultur i Londons 1700-tall, med et spesielt fokus på forbindelsene mellom bilder og forbruksobjekter. Joseph Monteyne presenterer et livlig og innsiktsfullt perspektiv som berører temaer som framstillingen av objekter i stilleben og markeder, den konnoisseurens fetisjiserende blikk, og sammensmeltingen av kropp og ornament i satirer av mote. Ønsket etter varer oppstod parallelt med moderne forestillinger om identitet, hvor ting ble sett på som speil som symboliserte selvet. Trykk, spesielt grafiske satirer fra kunstnere som Matthew og Mary Darly, James Gillray, William Hogarth, Thomas Rowlandson, og Paul Sandby, spilte en aktiv rolle i denne omveltningen. Mange av disse bildene leker med grensene mellom det levende og det livløse, selv og ting. I tillegg avdekker de et gjentakende motiv av bildevisning, enten det er på skjermer, med tryllelamper, eller i "raree-shows" og vinduene til trykkeriene. Forfatteren knytter dette motivet til nye oppfatninger av selvet.