Selv om Markus-boken står som den andre i Det nye testamentet, er den generelt ansett som den første evangeliet som ble skrevet. Denne tidligste beretningen om Jesu liv og lære preges av en fesselende og kontinuerlig fortelling. I den første delen av sin to-binds kommentar om Markus, gjenskaper den anerkjente Nyttestamentlige forskeren Joel Marcus kraften i Markus' gåtefulle narrativ og utnytter dens livlige tempo for å lede leserne gjennom både kjente og mindre kjente episoder fra Jesu tjeneste. Marcus påpeker at Markus' evangelium bare kan forstås i lys av den apokalyptiske atmosfæren under de jødiske opprørene fra 66-73 e.Kr., hvor den romerske hæren ødela tempelet i Jerusalem i 70 e.Kr. Mens de jødiske opprørerne trodde at krigen var 'begynnelsen på slutten' og at en messiansk frelser snart ville komme for å lede sitt folk til seier over både menneskelige fiender (romerne) og kosmiske motstandere (demonene), hadde for Markus frelseren allerede kommet.