I løpet av 1930-årene opplevde USA en muralrenessanse, drevet frem av New Deal Federal Art Project og den økende populariteten av meksikansk muralisme. Spesielt i New York City ble murmalerier en sentral arena for utviklingen av abstrakt maleri. Kunstnere som Stuart Davis, Arshile Gorky, Willem de Kooning og Lee Krasner skapte ambisiøse verk for steder som Williamsburg Housing Project, Floyd Bennett Field Airport og Verdensutstillingen i 1939. "Modernism for the Masses" utforsker både realiserte og urealiserte offentlige murmalerier av disse, samt andre abstrakte malere, og undersøker de estetiske kontroversene, politiske påvirkningene og ideologiske kampene som omga dem. Jody Patterson omformer de tradisjonelle fortellingene om modernismen ved å fremheve betydningen av 1930-årene og avdekker årsakene til at muralens historie har blitt utelatt fra amerikanske kunstkronikker. Boken er rikt illustrert med kunstnernes murmalerier og sjeldne arkivbilder, og gjenoppretter den radikale ideen om at murmalerier spilte en uunnværlig rolle i utviklingen av moderne kunst.