I denne innsiktsfulle studien tar Kevin Moore for seg forholdet mellom de to anerkjente fotografene Eugène Atget (1857–1927) og Berenice Abbott (1898–1991), samt deres sammenvevde arv og de viktige dokumentene om urban transformasjon som de skapte. Gjennom et omfattende arbeid analyserer Moore nyansene i deres individuelle fotografiske prosjekter. Abbott og Atget møttes i Man Rays studio i Paris tidlig på 1920-tallet. Atget, da i sekstiårene, var besatt av å dokumentere gatene, hagene og gårdene i en 19. århundres by – det gamle Paris – mens modernisering forvandlet byen. Etter Atgets død tilegnet Abbott seg mye av hans arbeid og ble en ivrig forkjemper for verdien av hans fotografier. Senere flyttet hun til New York, der hun etterlignet Atget i sin systematiske dokumentasjon av denne metropolen, som kulminerte i utgivelsen av prosjektet 'Changing New York'. Denne engasjerende publikasjonen belyser hvordan Abbott, i løpet av 1930- og 1940-årene, hedrer Atget ved å publisere og stille ut hans arbeider, samt trykke hundrevis av.