I boken 'Opera and Its Symbols' tar den anerkjente musikkologen, musikeren og forfatteren Robert Donington for seg symbolikkens rolle i opera, samt betydningen av å fremføre opera i tråd med komponistens intensjoner. Donington argumenterer for at det først gjennom en grundig forståelse av den bevisste eller ubevisste symbolikken som komponisten og librettisten har investert i verket, at man kan være tro mot operaens sanne essens. Inspirert av Carlyles idé om at 'det er gjennom symboler mennesket, bevisst eller ubevisst, lever, arbeider og eksisterer', analyserer Donington scener og karakterer fra et bredt spekter av operakomponister, inkludert Monteverdi, Mozart, Verdi, Wagner, Bizet, Puccini, Debussy, Strauss, Stravinsky, Berg, Britten, Tippett og mange flere. Gang på gang lyser Donington opp operascenarier som har vært problematiske eller som har blitt velkjente, og hans livlige og omfattende tilnærming avdekker en dypere forståelse av den rike symbolikken i opera.