Boken 'Out of the East' tar leseren med på en fascinerende reise tilbake til middelalderen, hvor etterspørselen etter dyrebare og eksotiske krydder ikke bare var et spørsmål om smak, men også om makt og rikdom. I et samfunn preget av luksus og mode, vokste interesse for krydder som pepper og kanel, men også sjeldnere produkter som ambergris og musk. Paul Freedman dykker ned i hvordan denne besettelsen førte til geografisk og kommersiell utforskning, og senere imperialistiske oppdrag som skulle endre menneskehetens historie. Boken undersøker hvorfor krydder var så ettertraktet og hvilke prinsipper som lå bak de stratosfæriske prisene. Gjennom en grundig analyse av historie, geografi, økonomi og kulinariske vaner i middelalderen, avdekker Freedman de overraskende og varierte bruksområdene av krydder – fra overdådige måltider til behandling av sykdommer, fremme av velvære, og til og med som parfyme ved viktige kirkelige seremonier. Kryddere ble symboler på rikdom og status, og 'Out of the East' gir et unikt innblikk i hvordan disse smakfulle ingrediensene formet den moderne verden.