I boken 'Picturesque and Sublime' undersøkes landskapskunst i tidlig 1800-tall, hvor to konkurrerende begreper dominerte: det pittoreske, som fokuserte på turistiske gleder og visuell nytelse, og det sublime, en estetisk kategori forankret i frykt og fare. Britiske kunstnere som J.M.W. Turner og John Constable løftet landskapsmaleriet til nye høyder, og deres verk nådde et globalt publikum gjennom trykkens utbredelse. Thomas Cole, som ble født i England og emigrerte til USA i 1818, opplevde først det pittoreske og sublime gjennom trykkmedier. Han tilpasset britiske og kontinentale tradisjoner for å skape en egenartet amerikansk form for landskapsmaling. Forfatterne utforsker trykkenes rolle som formidlere av kunstnerisk påvirkning og undersøker nøye hvordan Coles egen kreative prosess ble drevet av papirbaserte verk som tegninger, notatbøker, brev og manuskripter. Boken vurderer også betydningen av samtidige verk fra William Guy Wall, kjent for sine banebrytende fremstillinger av Hudson River.