I denne enestående vurderingen av Pierre Bonnard, utforskes hans malerier, tegninger, fotografier og trykk på en grundig måte. Som en av grunnleggerne av den post-impressionistiske gruppen Nabis, anses den franske kunstneren Pierre Bonnard (1867–1947) ofte som en overgangsfigur mellom impressionistene og modernistene. Boken, som er rikt illustrert, presenterer en ny tolkning av Bonnard, og avdekker hans sentrale fokus på å utvide representasjonen utover det naturlige synet. Dette gir en dypere forståelse ikke bare av Bonnard selv, men også av modernismen generelt. Gjennom å undersøke hvordan Bonnards strålende hjemmelige scener og landskaper omformer oppfatningen, kroppen og tidens gang, karakteriserer Lucy Whelan ham som en maler med uvanlig innsikt i forholdet mellom syn og representasjon. Boken tar for seg Bonnards malerier, tegninger, fotografier og trykk, med spesielt fokus på hans senere verk fra 1920-tallet frem til hans død i 1947, og baserer seg på en grundig studie av hans kunst.